A Covid elleni védőoltások a védekezés egyik alapkövét képezték eddig is. Jelen tudásunk alapján az mRNS oltások terhességet tervező hölgyeknek és terhesség alatt is biztonsággal alkamazhatóak, az oltások utáni esetleges reakciók messze enyhébbek, mint a betegség kockázatai várandósság alatt. A harmadik emlékeztető oltás tekintetében egységes a hazai és a nemzetközi szakirodalom, miszerint a harmadik, emlékeztető oltást terhesség alatt is javasolt beadatni.

Mindenkinek javasolt a negyedik oltás terhesség alatt?

A negyedik emlékeztető oltással kapcsolatban már nem ennyire egyértelmű a helyzet. A nemzetközi és a hazai ajánlások sem javasolják egyértelműen egészséges várandósoknak a negyedik oltást, de nem is tartják ezt ellenjavalltnak, ha a páciens 30 évesnél idősebb. Ennek több oka is van. Egyrészt a három oltásos sor már mindenképpen nyújt védelmet még akkor is, ha már régebben kapta a harmadik oltást, másrészt pedig a friss járványügyi adatok sokkal megnyugtatóbbak, mint a járvány kezdetén. Mind a kórházi kezelések, mind a súlyos lefutású esetek száma jelentősen csökkent. Ugyanakkor az oltás jelen tusáunk szerint terhesség alatt is teljesen biztonságos, így a negyedik oltással a betegség miatti esetleges súlyos lefutás kockázata még tovább csökkenthető. A döntést tehát mindenkinek magának kell meghoznia, ha úgy dönt, várandósság alatt is beadathatja magának a negyedik oltást.

Kiknek javasolt a negyedik oltás terhesség alatt?

Fontos ugyanakkor megemlíteni, hogy bizonyos betegségek esetén javasolt a negyedik oltás beadatása terhesség alatt is. Ezek a következők:

• Gyógyszeresen karbantartott cukorbetegség
  • Súlyos fokú elhízás (BMI>40)
  • Súlyos fokú soványság (BMI<16,5)
  • Gyógyszeresen nem karbantartott magasvérnyomás
  • Krónikus szív, vese, máj, tüdő vagy idegrendszeri megbetegedések
  • Krónikus gyulladásos vagy immunológiai megbetegedések, melyek immunszupresszív vagy immunmoduláló kezelést igényelnek (pl: SLE, rheumatoid arthritis, Crohn betegség)
  • 5 éven belül diagnosztizált rákos megbetegedések és gyermekkori rákos megbetegedésekből gyógyult páciensek

Ezen betegségek fennállásakor tehát mindenképpen javasolt, míg egészséges várandósok esetén a negyedik oltás nem javasolt, de beadható.

Forrás: ACOG, Department of Health and Aged Care, Australia

Szülész-nőgyógyász, endokrinológus főorvos.
Rendelésemre IDE kattintva tud bejelentkezni.