Az alábbi interjút az Intima.hu ügyvezetője, Matics Kata készítette velem.

Egyik magánrendelő zár be a másik után, de minimum korlátozza a nyitvatartását, elérését, miközben rengeteg kérdés érkezik hozzánk a nőgyógyászati szűrések, műtétek elhalasztásával, akut ellátással, terhesgondozással kapcsolatban. Mi várható a nőgyógyászatban az elkövetkező hetekben, esetleg hónapokban, ha tartósan karantén alá kerülünk? Lesz például állami nőgyógyászati rendelés? Lesz magánegészségügy?

Természetesen mind az állami, mind a magánegészségügy összes dolgozója mindent meg fog tenni, hogy azon páciensek, akiknek szükségük van orvosi vizsgálatra, ehhez hozzájussanak. Ha nem a legrosszabb forgatókönyvet nézzük, akkor erre van is reális esély. Természetesen itt a valóban indokolt esetekre kell gondolni, amik nem várhatnak. Ilyenek bármilyen komolyabb vérzéssel vagy fájdalommal járó nőgyógyászati kórképek, a javasolt várandósgondozások, stb. De fontos látni, hogy egy átmeneti állapotról van szó, előbb-utóbb minden visszatér a régi kerékvágásba.

Kijárási tilalom esetén mit tudunk tenni? Mivel, milyen tünetekkel lehet és hova fordulni?

Ez nem igazán egy orvosszakmai kérdés, ezt talán egy jogász jobban meg tudná megválaszolni. Amennyire az európai példákból jelenleg látjuk, szükséges esetben orvoshoz el lehet menni, erre nem vonatkozik a kijárási tilalom.

Mi a helyzet azokkal a hölgyekkel, akik rendszeresen szednek valamilyen vényköteles gyógyszert, pl. pajzsmirigy alulműködésre, inzulinrezisztencia miatt, fogamzásgátlás céljából? Hogyan tudnak recepthez jutni?

Az e-repect hozzáférése a patikáknak már szerencsére adott. Az állami intézmények jelentős részében is adottak erre a feltételek és a magánintézetek is sorra állnak át erre. Úgy gondolom, hogy ez a legegyszerűbb módja annak, hogy valaki recethez jusson. Ha nincs lehetőség erre, vagy arra, hogy telefonon vagy online “megrendelje” a receptet, akkor a kérdés bonyolultabb, erre nincs egyelőre egyértelmű válasz. Pusztán receptfelírásért elmenni egy rendelésre mindenképpen rossz ötlet. A személyes véleményem az, hogy tekintettel a kialakult helyzetre, egy pajzsmirigy alulműködésre való, vagy egy fogamzásgátló készítményt recept nélkül is kiadnak majd a patikákban, de ezt természetesen megígérni nem tudom.

Mi lesz a rendszeres kontrollvizsgálatokkal, pl. pajzsmirigy alulműködés esetén? Hogy fogják beállítani a gyógyszereket, ha nincs kontrollszűrési lehetőség?

A halasztható kontroll vizsgálatokat most mindenképpen javasolt elhalasztani. Például egy pajzsmirigy alulműködésben szenvedő páciensnek, amennyiben semmilyen, sem alul-, sem túlműködésre utaló tünete nincs, a hormonszintek finomhangolása nem minősül akut ellátásnak, ezzel nyugodtan lehet várni.

Mi a helyzet a kismamákkal? Részt kell venni a kötelező szűréseken (kismamák)? Hova forduljanak? Karantén esetén is elmehetnek a terhességi alatti kötelező szűrésekre?

A várandósgondozás nehezebb kérdés, hiszen a javasolt vizsgálatoknak természetesen van jelentőségük, az itt esetlegesen kiszűrt eltéréseket jobb idejében lereagálni. Bizonyos vizsgálatoknál nincs túl sok időbeni mozgásterünk, ilyenek pl. a 12 hetes genetikai UH vizsgálat, vagy a CTG vizsgálatok, más vizsgálatoknál több hét is rendelkezésre áll a vizsgálatok elvégzéséhez, ezekkel nyilván érdemes várni, amíg lehet. Ilyenek egyes UH vizsgálatok (18-20, 28-32, 36-38 hetes), illetve a szükséges laborvizsgálatok. Fontos megemlíteni, hogy a laborvizsgálatok nincsenek konkrét terhességi korhoz kötve, ezekre általában egy 4 hetes időintervallum áll rendelkezésre, tehát adott esetben ezekkel is érdemes várni. Tehát amivel lehet, azzal várjunk, de a szükséges terhesgondozási vizsgálatokat javasolt elvégeztetni és ezekre remélhetőleg meg is lesz a szükséges szakember-kapacitás.

Az viszont fontos kérdés és többen is rákérdeztek: hogy zajlanak a szülések most és karantén idején. Például a választott orvoshoz lehet menni, vagy annál kell szülni, aki ügyeletes?

Jelenleg a 65 év feletti kollégák otthon maradásával kell számolni, tekintettel arra, hogy ők a kifejezetten veszélyeztetett korcsoportba tartoznak. Szintén fontos információ, hogy a kórházakban, így a szülészeteken is teljes látogatási tilalom van érvényben. Azt nehéz megmondani, hogy a járvány kibontakozásakor hogyan fog alakulni a választott orvossal való szülés, de tekintettel a várható fokozott terhelésre, az átcsoportosításokra, van esély rá, hogy most egy darabig nem lesznek ott a választott szülészorvsosok a szülésnél. Minden emberi számítás szerint ügyeletes orvos mindig lesz, aki levezeti majd a szülést.

Mi a helyzet az akut betegellátással? Mikor gondoljunk nőként arra, hogy orvoshoz kell forduljunk, nem várhat a panaszunk? Mi az, ami kellemetlen ugyan, de várhat? Mi a helyzet az elektív műtétekkel és az akut ellátást igénylő esetekkel? Vannak műtők, orvosok, aneszteziológusok?

Természetesen egy olyan esetben, amikor igen bő vérzés, igen heves hasi fájdalom jelentkezik, javasolt orvoshoz fordulni. Egy bővebb hüvelyi folyás, egy hüvelyi csípő, égő érzés, egy elhúzódó menzesz nyilván nem ok arra, hogy járvány idején terheljük az egészségügyi rendszert és veszélyeztessük mind a kórházi személyzetet, mind magunkat a fertőződés szempontjából. Az elektív műtétek elmaradnak. A teljes egészségügyi személyzet mindent meg fog tenni a következő időszakban is annak érdekében, hogy az akut ellátást igénylő esetek és műtétek ellátásra kerüljenek.

Felértékelődik az öndiagnosztizálás, az internetes diagnosztizálás szerepe. Mit tanácsol a hölgyeknek?

Ez lehet áldás és átok is. Nyilván egy hiteles forrásból tájékozódó páciens sok hasznos információt talál az interneten, ami most nagyon is jól jöhet. Ezek segíthetnek eldönteni azt is, hogy valóban indokolt-e orvoshoz fordulnia a panaszával, de azt is, hogy hogyan tud enyhíteni a tüneteken vagy hogyan tudja segíteni a gyógyulását. Mindazonáltal egy nem hiteles forrásból tájékozódó valaki egy banális tünetegyüttesre is azt a diagnózist fogja megtalálni a neten, amibe biztosan belehal, ezért nyilván rohanni fog vizsgálatra. Persze azt nehéz általánosságban megmondani, hogy mik a hiteles források, ezért most talán a legegyszerűbb azt tanácsolni, hogy ha olyan oldallal találkozik az olvasó, ahol fel van tüntetve a Hiteles Egészségügyi Weboldal pecsét, akkor jó helyen jár.

Kijárási tilalom esetén felértékelődik az online tanácsadás szerepe. Tervezi esetleg, hogy online lehet majd Öntől kérdezni?

Igen, folyamatban van egy ilyen online felület fejlesztése, ha minden jól megy, pár napon belül sikerül is elindítani. Itt lehetőség lesz online konzultációra, leletek kiértékelésére, stb.

S végül, mit üzenne a nőknek?

Talán a legfontosabb, hogy a kismamák maradjanak otthon és kerüljék a másokkal való érintkezés, és csak elkerülhetetlen esetekben menjenek ki az utcára. Ezek mellett számtalan helyről olvashatnak a szükségszerű higiéniás szabályok betartásáról, így arról már nem beszélnék, helyette annyit üzennék mindenkinek: próbálják megőrizni a nyugalmukat és legyenek türelemmel picit. Minden egészségügyben dolgozóval azon leszünk, hogy a járvány elvonultával minél előbb visszaálljon minden a megszokott kerékvágásba!

Az interjút az intima.hu-n ide kattintva is elérheti.