Elérhetővé vált a menopauzális hőhullámok kezelésére az első igazán hatékony, nem hormonális készítmény. Ez azért nagyon fontos újítás, mert eddig a komoly hőhullámokat csak hormonális gyógyszerekkel tudtuk kezelni, de ezen készítményeknek számos veszélye és ellenjavallata van. Ezért sok páciens nem kaphatott érdemi kezelést a panaszaira, pedig ezek a tünetek komoly életminőségromlást eredményeznek. Hőhullámok a menopauzában lévő nők körülbelül 80%-ánál fordulnak elő, és több percig tartó izzadással, kipirulással és hidegrázással is járhatnak.

Hogyan kezeljük a hőhullámokat?

Természetesen az enyhébb panaszokat továbbra is gyógynövényes készítményekkel javasolt kezelni, mivel enyhébb hőhullámok esetén ezek is meg tudják szüntetni a tüneteket. A komoly, az életminőséget jelentősen rontó menopauzális hőhullámokat sajnos a gyógynövényes készítmények az esetek döntő többségében nem képesek megszüntetni. Ilyen esetekben nyújt nagy segítséget ez az új fejlesztésű gyógyszer, amit idén májusban az FDA (Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatósága) engedélyezett. Természetesen amennyiben egyéb tünetek is jelen vannak (pl. hüvelyszárazság, alvászavar, stb), továbbra is a hormonpótló készítményektől várható az összes tünet javulása.

Hogyan hat az új gyógyszer?

Az új készítmény úgy fejti ki a hatását, hogy kötődik az úgynevezett NK3 (neurokinin 3) receptorokhoz, és blokkolja ezek aktivitását. Ezek a receptorok a testhőmérséklet agyi szabályozásában játszanak alapvető szerepet.

Ennek a gyógyszernek nincsenek veszélyei?

Természetesen minden gyógyszernek lehetnek potenciális veszélyei, nincs ez másképp itt sem. Bár a hormonpótlásnál kevesebb ellenjavallata és veszélye van, máj és vesekárosodásban ez a gyógyszer sem ajánlott. Fontos, hogy a készítmény elkezdése előtt ellenőrizni kell a májfunkciókat egy vérvétellel, majd a szedés első 9 hónapja alatt 3 havonta javasolt a laborvizsgálat ismétlése.

Elérhető már Magyarországon is?

Az új készítmény itthon még nem rendelkezik forgalomba hozatali engedéllyel, az Európai Unióban várhatóan 2023. decemberében kerül engedélyezésre. A készítmény jelenleg külföldről egyedi import engedéllyel szerezhető be, az OGYÉI engedélyének birtokában. Ilyen engedélyt szakorvos kérhet, majd az engedély és a recept birtokában a páciens az itthoni patikákban is meg tudja vásárolni. Ennek a menetéről bővebb információkat ide kattintva talál.

Ha bővebben szeretne olvasni a változókori tünetek kezeléséről, kattintson ide.

Forrás: FDA Approves Novel Drug to Treat Moderate to Severe Hot Flashes Caused by Menopause