A fájdalmas menstruáció (dysmenorrhea) a termékeny korú nők gyakori problémája. Amennyiben komoly, a napi aktivitást is megnehezíti, lehetetlenné téve az iskolába, munkába járást, illetve az egyéb teendők elvégzését. Mielőtt azt gondolná bárki, hogy ez normális, nézzük a tényeket.

Milyen típusai vannak a fájdalmas menstruációnak (dysmenorrhea)?

Szakmai szempontból a fájdalmas menstruációt két csoportba oszthatjuk. Az elsődleges és másodlagos dysmenorrheára.

Az elsődlegesbe tartoznak azon esetek, ahol a havi vérzést visszatérő, görcsös alhasi fájdalom kíséri, bármilyen olyan betegség fennállása nélkül, ami magyarázná ezeket a tüneteket.

A másodlagos csoportba pedig azon esetek tartoznak, ahol valamilyen kimutatható betegség áll a tünetek hátterében, mint például az endometriózis, az adenomiózis, kismedencei gyulladásos folyamatok vagy a méh miómája.

Mennyire gyakoriak ezek a menstruációs görcsök, menstruációt kísérő tünetek?

Fájdalmas menstruációról a reproduktív korú nők 50-90%-a számol be világszerte. Gondoljunk csak bele, ezek hihetetlenül nagy számok! Ezen hölgyek jelentős részénél ezek a panaszok fiatal korban jelentkeznek és a nagy részük elsődleges dysmenorrheában szenved. A másodlagos dysmenorrheák közül az endometriózis (a fiatal nők nagyjából 5%-a érintett) és a gyulladásos folyamatok a leggyakoribbak.

Melyek a fájdalmas menstruáció okai?

Az elsődleges dysmenorrheák hátterében a menzesz alatti méhösszehúzódások túlzott aktivitása áll. Ezekben az esetekben az összehúzódások olyan gyakoriak és erősek, hogy a méhben keletkező nyomás meghaladja az artériákban lévő nyomást, így nem jut elég vér a méh izomsejtjeihez, ami oxigénhiányos állapotot vált ki. Emiatt olyan vegyületek szabadulnak fel, amik végül fájdalomérzetet keltenek. A másodlagos dysmenorrheák okai természetesen az alapbetegségben keresendők.

Van értelme elmenni nőgyógyászhoz, ha fájdalmas a menstruációm, vagy ezt el kell viselnem?

Természetesen van!

A nőgyógyász orvos ki tudja deríteni, hogy a fájdalmas menstruáció hátterében áll-e valamilyen egyéb betegség, ebben az esetben az adott betegségnek a kezelésével a tünetei is meg fognak szűnni vagy enyhülni fognak. Amennyiben pedig a tünetek hátterében elsődleges dysmenorrhea áll, az ennek megfelelő kezelés fogja megszüntetni vagy enyhíteni a panaszait.

Én inkább tűröm a fájdalmat, de nem akarok gyógyszert szedni!

Az, hogy ki választja a fájdalmat és ki a gyógyszerszedést, természetesen mindenkinek a saját döntése. Azt ugyanakkor tisztán kell látni, hogy egyes betegségek, amik a fájdalmas menzesz hátterében állhatnak, hosszú távon egyre elviselhetetlenebb fájdalmat, sőt ennél sokkal súlyosabb kórállapotokat, mint például meddőséget vagy akár rákos megbetegedéseket is okozhatnak.

Ezek tükrében a fájdalmas menstruációt csak halkan (vagy hangosan) tűrni, ahelyett, hogy az ember felkeresse a nőgyógyászát, nem annyira becsülendő, mint inkább felelőtlen hozzáállás.

Gyakran ismételt kérdések a fájdalmas menstruáció kapcsán, melyre választ az Intima.hu oldalán megjelent cikkemben talál:
  • Milyen vizsgálatok szükségesek, ha fájdalmas a menstruációm?
  • Hogyan kezelhető a fájdalmas menstruáció?
  • A fájdalmas menstruáció gyógyszeres kezelése:
  • A fájdalmas menstruáció nem gyógyszeres kezelési megoldásai:
  • Mit tegyek, ha az eddig javasolt gyógyszerek/módszerek nem csökkentették a fájdalmat és a nőgyógyász sem talált semmi egyéb betegségre utaló jelet?

Amennyiben sem a gyógyszerek, sem az egyéb kezelési módok  nem csökkentették érezhetően a menstruációs fájdalmat három hónap használat után sem, nagy a valószínűsége, hogy a panaszok hátterében endometriózis áll. Egyes kutatások szerint az ilyen esetek 80%-ában endometriózis okozza a panaszokat. Sajnos az endometriózis sok esetben csak laparoszkópos műtéttel diagnosztizálhat, sőt ritka esetekben még úgy sem kerül felismerésre. Ilyenkor tehát (3 hónap sikertelen gyógyszeres kezelés után) indokolt a laparoszkópia elvégzése. Amennyiben endometriózis igazolódik, az annak megfelelő gyógyszeres kezelésben fog részesülni a páciens, ami megszünteti, de kevésbé szerencsés esetben is jelentősen csökkenti majd a panaszait. Amennyiben a műtét során sem találnak semmi kórosat, folyamatos szájon át szedhető progeszteron kezelés, vagy progeszteron tartalmú méhen belüli eszköz lehet a megoldás.

Látható tehát, hogy az a hozzáállás, mely szerint a fájdalmas menstruáció a nők keresztje, amivel együtt kell éljenek, felelőtlen és értelmetlen. Ha fájdalmas a menstruációja, nem kell ezt büszkén vagy kevésbé büszkén tűrnie!

Keressen fel rendelésemen, hiszen egyrészt ezeknek a tüneteknek számos oka lehet, köztük több igen veszélyessé válhat kezelés nélkül! Hosszú távon meddőséget, és számos egyéb igen komoly problémát okozhat; másrészt pedig ezen betegségek kezelhetőek, így nem kell többé havonta napokig szenvednie!