PCOS – tünetek

A hormonszint előbb leírt változásai a PCOS klasszikus tüneteit okozzák, beleértve a hiányzó vagy szabálytalan és ritka menstruációs periódusokat, a szőrnövekedés fokozódását vagy a hajhullást, a pattanásokat és a teherbe esés nehézségeit.

A PCOS jelei és tünetei általában a pubertás körül kezdődnek, bár egyes nőknél csak késői serdülőkorban vagy akár korai felnőttkorban jelentkeznek. Mivel a hormonális változások egyénenként különbözőek, a PCOS enyhe vagy súlyos pattanásokat, arcszőrzet-növekedést vagy hajhullást idézhet elő.

Szabálytalan menstruációs ciklus

Ha nem következik be ovuláció, akkor a méh nyálkahártyája (endometrium) nem egyenletesen válik le, és nem nő újra úgy, mint  normális menstruációs ciklus esetében. Ehelyett az endometrium vastagabbá válik, és szabálytalanul válhat le, ami súlyos és/vagy elhúzódó vérzést eredményezhet. A szabálytalan vagy hiányzó menstruációs periódusok növelhetik a nők méhnyálkahártya-túlburjánzásának (az úgynevezett endometrium hiperpláziának) vagy akár az endometrium rák kialakulásának a kockázatát.

A PCOS-ben szenvedő nőknél általában kevesebb mint hat-nyolc menstruációs periódus fordul elő évente. Néhányuknak a pubertás alatt normális ciklusa van,  amely aztán, ha a nő túlsúlyossá válik, szabálytalanná válhat.

Súlygyarapodás és elhízás

A  PCOS a nők körülbelül 50%-ánál fokozatos súlygyarapodással és elhízással jár. Néhány PCOS-ben szenvedő beteg esetében az elhízás a pubertás idején következik be.

Fokozott szőrösödés

A  férfias típusú szőrnövekedés (hirsutizmus) a felső ajakon, az állon, a nyakon, a mellkason, a felső vagy az alsó hason, a felkaron és a belső combon figyelhető meg.

Meddőség

Sok PCOS-ben szenvedő nő nem ovulál rendszeresen, így náluk hosszabb ideig tarthat a teherbeesés.

Szívbetegség

Az inzulin rezisztenciában vagy cukorbetegségben szenvedő, elhízott nőknél fokozott lehet a koszorúér-betegség kialakulása, amely viszont növeli a szívroham kockázatát. Ez azonban nem törvényszerű, ha a PCOS-ben szenvedő nő fogyással és az inzulin eltérések kezelésével csökkenti ezt a kockázatot.

Alvási apnoe

Az  alvási apnoe az az állapot, amikor alvás közben rövid időszakokra leáll a légzés (apnoe). Az ezzel a problémával küzdő betegek gyakran fáradtságot és nappali álmosságot tapasztalnak. Ezenkívül bizonyítékok vannak arra, hogy a kezeletlen alvási apnoében szenvedőknél fokozott az inzulin rezisztencia, az elhízás, a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri problémák kockázata, mint például magas vérnyomás, szívroham, rendellenes szívritmus vagy stroke.

Az alvási apnoe a PCOS-ben szenvedő nők legfeljebb 50 százalékában fordulhat elő. Az állapot alvásvizsgálattal diagnosztizálható, és számos eredményes kezelés áll rendelkezésre.

Egyéb problémák

A  PCOS-ben szenvedők fokozottan ki vannak téve más, az életminőséget befolyásoló kockázatoknak.  Ilyenek:

●   depresszió és a szorongás

szexuális diszfunkció – A PCOS-ben szenvedőknél nagyobb valószínűséggel tapasztalható alacsonyabb szexuális elégedettség, mint más nőknél.

étkezési rendellenességek – Ezek közé tartozik a bulimia és a mértéktelen evés.

Tünetek menopauza után

Kevésbé ismertek a menopauza utáni PCOS tünetek. Kutatások szerint a PCOS-ben szenvedő betegeknél a menopauza után is magas az androgénszint (amikor a havi periódusok általában leállnak), de ez körülbelül 70 éves kor után normálisra csökken. Az is előfordul, hogy azoknál is maradnak olyan tünetek, mint például a fokozott szőrnövekedés, akik már átestek a menopauzán  és  normalizálódott a hormonszintjük.

Ha PCOS-ben szenved, vagy felmerül Önben a PCO szindróma gyanúja, IDE kattintva tud bejelentkezi a rendelésemre.