Az akne

Akne akkor alakul ki, amikor a bőr egyes pólusai eltömődnek és pattanások alakulnak ki. A közhiedelemmel ellentétben ez nem csak a kamaszkor betegsége, számos más korban is előfordulhat.  Kezelése első lépésben lokális, illetve különböző gyulladáscsökkentő és antibiotikum tartalmú készítményekkel lehetséges. Amennyiben ezek e kezelések nem sikeresek, a hormonális kezelés a választandó út.

A hormonális fogamzásgátlók nem túl veszélyesek az akne kezeléséhez?

Az Európia Gyógyszerügyi Ügynökség (European Medicines Agency, EMA) a héten publikált tanulmányában azt vizsgálta, hogy a hormonális fogamzásgátlók trombózis kockázata vajon túl nagy-e ahhoz, hogy ezeket a készítményeket a pattanásos bőr kezelésére használjuk. Azt találták, hogy a trombózis kockázat növekedése gyógyszerszedés alatt minimális, ezért amennyiben a kezdeti kezelések sikertelenek, illetve fogamzásgátlási szándék is fennáll, a pattanásos bőr kezelésére biztonsággal és jó hatásfokkal használhatóak továbbra is a hormonális fogamzásgátlók.

Mi a helyzet a komolyabb készítményekkel?

A jelen kutatásban leginkább a dienogeszt+etinilösztradiol tartalmú készítményeket vizgsálták (ilyen például a Mistral), de egy korábbi, 2013-as állásfoglalás szerint, amennyiben ezek a készítmények is hatástalannak bizonyulnak, kellő kivizsgálás után biztonsággal javasolhatóak a ciproteron acetát+etinil ösztradiol tartalmú szerek is (ilyen például a  Dianne 35).

PCOS-re vagy inzulin rezisztenciára gyanakszik? Töltse ki az online PCOS vagy inzulin rezisztencia teszteket a megfelelőre kattintva!

Szülész-nőgyógyász, endokrinológus főorvos.
Rendelésemre IDE kattintva tud bejelentkezni.