A pajzsmirigy alulműködés korunk egyik igen gyakori betegsége. Valódi alulműködés előfordulási gyakorisága 0,1-2% között mozog. Az úgynevezett szubklinikus pajzsmirigy alulműködés ennél sokkal gyakrabban fordul elő, a felnőttek 4-10%-át (!) érinti. A jó hír az, hogy az esetek jelentős részében egy könnyen kezelhető betegségről van szó, megfelelő kezelés mellett a páciens életminősége sem romlik és a várható élettartam sem csökken. A fentiek is jól mutatják, hogy az ezzel a betegséggel kapcsolatos tudnivalókat érdemes tisztán látni, különös tekintettel arra, hogy mikor, milyen tünetek előfordulása esetén kell erre gyanakodjunk és orvoshoz forduljunk.

Mit jelent a pajzsmirigy alulműködés?

A pajzsmirigy alulműködés különböző életkorokban, eltérő módon alakul ki, de bizonyos tünetek nagy hasonlóságot mutatnak életkortól függetlenül is.
A pajzsmirigy alulműködés nagyon hasonló tüneteket produkálhat, függetlenül attól, hogy jódhiány következtében, vagy akár a terhesség után észlelt úgynevezett postpartum thyreoiditistől alakult ki.

Pajzsmirigy alulműködés tünetei:
  • bőrszárazság
  • fokozott hajhullás
  • ödémás szemek
  • csökkent teljesítőképesség
  • gyengeség, fáradtság, kimerültség
  • székrekedés
  • hirtelen testsúlynövekedés
  • szabálytalan menstruációs ciklus
  • izomgyengeség, izomgörcsök
  • nemi vágy csökkenése

A pajzsmirigy alulműködés az esetek többségében lappangva kezdődik, tünetei eleinte nem jellegzetesek: izomgyengeség, fáradtság, rossz közérzet. A többi tünet fokozatosan, egyénenként változó sorrendben alakul ki. A bőr jellemzően száraz, a végtagok hidegek. Testszerte jelentkezhet duzzanat (myxoedema), leggyakrabban az arc, főleg a szem körüli terület érintett. A beteg folyton fázik. A testszőrzet megritkul, kopaszság is létrejöhet. Gyakran a szellemi működés is hanyatlik, a memória romlik. Csökken a libidó. Gyakori a székrekedés, a rossz étvágy, a testsúly általában gyarapszik. A hang rekedtessé válik. A szívverés is lelassul, a percenkénti pulzusszám 60/perc alatti lehet. Érzészavar és hallásromlás is bekövetkezhet. A vér koleszterinszintje emelkedetté válik.

Mivel a tünetek önmagukban más betegséget is jelezhetnek, ezért nehezen diagnosztizálják a pajzsmirigy alulműködést. Fontos azonban, hogy a tünetek összessége utalhat pajzsmirigy-megbetegedésre, de egy-egy tünet még nem feltétlenül jelent pajzsmirigy zavart.

Hogyan diagnosztizálható a pajzsmirigy-alulműködés?

Pajzsmirigy tünetek jelentkezésekor legáltalánosabb és legegyszerűbb diagnosztikus módszer a pajzsmirigy működésének megítélésére a vérvétel. A vérből könnyen megállapítható a vérben lévő hormonok mennyisége, erre különböző labor paramétereket alkalmaznak. Ezen felül létezik még számos vizsgálati módszer is a minél pontosabb diagnózis felállítást segítendő.

• Laborparaméterek: TSH, T3, T4, TRH, ATPO (pajzsmirigy ellenes antitest)
    • Pajzsmirigy ultrahang vizsgálat
    • Pajzsmirigy szcintigráfia
    • Pajzsmirigy aspirációs citológia
    • Képalkotó eljárások: röntgen, CT, MR

Pajzsmirigy alulműködésre gyanakszik? Töltse ki az online tesztet ide kattintva!

A pajzsmirigy alulműködés tünetei, diagnosztizálása, kezelése és diétája bővebben ide kattintva.

Szülész-nőgyógyász, endokrinológus főorvos.
Rendelésemre IDE kattintva tud bejelentkezni.