Pajzsmirigy alulműködés – kezelés

A pajzsmirigy diszfunkciójának kezelése egyszerű, megalapozott és rendkívül hatékony.  A kezelés célja a szervezetben hiányzó pajzsmirigyhormonok pótlása. A megfelelő, naponta alkalmazott gyógyszeres kezelésnek lehetővé kell tennie a betegek számára a tünetek nélküli életet.

Ha hipotireózist diagnosztizáltak nálunk, fontos megjegyezni, hogy a kezelés egész életen át tartó elkötelezettség. Ez kissé ijesztőnek tűnhet, de ha kezébe veszi állapotát és betartja a javasolt gyógyszerelési és életmód tanácsokat, teljes, tünetmentes életet élhet.

A pajzsmirigy alulműködés elsőként választott gyógyszere a levotiroxin. Aki pajzsmirigy alulműködés miatt orvoshoz fordul, szinte biztosan ilyen hatóanyag-tartalmú készítményt fog kapni. Az esetek jelentős részében ez jól is működik, a tünetek megszűnnek. Amennyiben mégsem így történik, a szakmai ajánlások első lépésben a dózis emelését javasolják. Amennyiben ez sem vezet eredményre, további gyógyszerkombinációk jönnek szóba, ezekről is olvashat ebben az írásban.

Milyen gyógyszerekkel lehet kezelni a pajzsmirigy alulműködést?

A pajzsmirigy alulműködést alapvetően háromféle gyógyszeres készítménnyel lehet kezelni. Ezek a következők:

• Levotiroxin (T4) a leggyakrabban használt készítmény, ez az egyik olyan hormont tartalmazza, amelyiket a pajzsmirigy termel. Ez egy szintetikusan előállított vegyület ebben az esetben. Azért nem tartalmazza a másik, a pajzsmirigy által termelt hormont (T3), mert a T4-ből a szervezetben a kellő mennyiség átalakul T3-á. Ilyen készítmény lédául az L-Thyroxin, az Euthyrox, a Letrox vagy a Syntroxine. Ezeket a készítményeket éhgyomorra, reggel, naponta egyszer kell szedni.
  • A trijód-tironin (T3) és levotiroxin (T4) kombinációt tartalmazó készítmények a T4-en kívül T3-at is tartalmaznak. Ezek is szintetikusan előállított vegyületek. A T3 egyik hátránya,hogy napjában kétszer kell bevenni.
  • Főleg régebben használtunk szárított pajzsmirigy-kivonatot tartalmazó készítményeket, amelyeket leginkább szarvasmarha pajzsmirigyéből nyertek ki. Ezeknek az előnye az, hogy a hormonokon (T4 és T3) kívül egyéb fehérjéket és ellenanyagokat is tartalmaznak, ezért több szempontból is segíthetik a pajzsmirigy normális működését. A hátrányuk a mai napig az, hogy a fenti készítményekkel ellentétben nem tudjuk pontosan, hogy egy-egy tablettában mennyi is valójában a hatóanyag, ezért nehéz vele beállítani stabilan a pajzsmirigy-működést.

Melyik készítmény a legjobb?

Egy, a 2021-es Endokrinológiai Világkongresszuson (ENDO2021) bemutatott kutatás eredményei szerint sem a tünetek enyhítésében, sem a pajzsmirigy-funkciós értékekben nem találtak különbséget a három kezelési stratégia között. A tanulmány nagy előnye volt, hogy egy úgynevezett kettős vak kutatás volt, ami azt jelenti, hogy sem a betegek, sem az orvosok nem tudták, hogy a fentiek közül melyik gyógyszert használják. A tanulmány gyengesége volt viszont az alacsony esetszám, emiatt az eredményeket is óvatosan kell kezelni.

Mindazonáltal a mellékhatások és a pajzsmirigy-funkciók stabilizálásának egyszerűsége miatt a mai napig az elsőként javasolt készítmény a levotiroxin (T4). Az ezzel a készítménnyel kezelt páciensek 10 esetből 9-szer teljesen tünetmentessé válnak és a laborétékeik is normalizálódnak. A tízből abban a bizonyos egy esetben jön szóba  a másik két kezelési módszer. Ezen pácienseknél a fáradtság, a mentális funkciók romlása, a súlygyarapodás és egyéb tünetek nem szűnnek meg teljesen a T4 kezelés hatására.Ezekben az esetekben javasolható a kombinált (T4+T3) kezelés, illetve adott esetben a szárított pajzsmirigy kivonat.

Hogyan válasszunk?

A kezelés első választandó gyógyszere tehát egyértelműen a levotiroxin (T4). Amennyiben ezzel, adott esetben a dózisemelés ellenére sem tudjuk elérni a tünetmentességet és a laboratóriumi paraméterek normalizálódását, kombinált (T3+T4) gyógyszerrel és szárított pajzsmirigy kivonattal is kiegészíthetjük a kezelést. Az első előnye, hogy pontosan tudjuk, mennyi hatóanyag van egy tablettában, ezért könnyen szabályozható, a második lehetőség előnye viszont az, hogy természetes hatóanyagot kap a páciens, sőt, a készítményben lévő egyéb anyagok több úton is segítik a pajzsmirigy-funkciók rendezését például autoimmun pajzsmirigy gyulladás (Hashimoto) esetén. A döntést mindig a páceinssel együtt, az ő igényeihez igazodva kell meghozzuk.

Ha pajzsmirigy alulműködéssel küzd, vagy felmerül Önben ennek a gyanúja, IDE kattintva tud bejelentkezi a rendelésemre.