1. Alapok

2. Tünetek, diagnózis

3. Hashimoto (autoimmun) pajzsmirigy gyulladás

4. Jódhiány okozta pajzsmirigy alulműködés

5. Kezelés

6. Terhesség alatti pajzsmirigy alulműködés


A pajzsmirigy-rendellenességek a leggyakoribb betegségek a világon, világszerte körülbelül 1,6 milliárd embernek van kitéve.  A jód a pajzsmirigyhormonok szerves része, ezért fontos tényező a pajzsmirigy alulműködés (pajzsmirigy alulműködés) és a pajzsmirigy túlműködés (pajzsmirigy túlműködés) kialakulásában. Megfelelő jódbevitel nélkül pajzsmirigy alulműködés (hypothyreosis) és egyéb jódhiányos rendellenességek alakulhatnak ki. Ezzel szemben a túlzott jódbevitel hyperthyreosishoz vezethet. 

Mennyi jódra van szüksége?

Egy teáskanál jódra van összesen szükséged egész életedben; mivel azonban a szervezet nem képes hosszú ideig tárolni a jódot, rendszeresen apró mennyiségekre van szükség. A legtöbb ember nagy mennyiségű jódot tolerálhat káros hatások nélkül. Napi 1000 mikrogramm feletti bevitel esetén gyomor-bélrendszeri tünetek és fémes íz jelentkezhetnek. 

A napi jódigény változik az ember életében: 

  • Csecsemők: 110–130 mikrogramm
  • Gyermekek (1–8 évesek): 90 mikrogramm
  • Gyermekek (9–13 évesek): 120 mikrogramm
  • Serdülők és felnőttek: 150 mikrogramm
  • Terhes nők: 220 mikrogramm
  • Szoptató nők: 290 mikrogramm

Hogyan lehet kielégíteni a jódigényét

A tenger gyümölcsei jó forrás, mert az óceánok gazdagok jódban.  Bár a tojás, a hús és a tejtermékek kevesebb jódot tartalmaznak, mint a legtöbb tengeri herkentyű, , több jód van bennük, mint a legtöbb növényi eredetű élelmiszerben.  Fontos, hogy jódozott sót használjunk otthon.

Az étrendi jód gyakori forrásai

  • Néhány kenyér
  • Jódozott konyhasó
  • Sajt
  • Sósvízi halak
  • Tehéntej
  • Tengeri moszat 
  • Tojás
  • Kagylófélék
  • Joghurt
  • Szójatej
  • Jégkrém
  • Szója szósz
  • Jódtartalmú multivitaminok

A jódhiány megelőzésének legjobb módszere a jódozott sóval való hosszú távú étrend-kiegészítés.