Női hajhullás – alapok

A női mintázatú hajhullás (FPHL – female pattern hair loss, régebbi nevén androgén vagy férfi típusú hajhullás vagy alopécia, a köznyelvben hormonális hajhullásként is ismert) a nem hegesedő hajhullás gyakori formája, amely elsősorban felnőtt nőknél fordul elő. Az állapotot a fejbőr elülső és fejtetői régióin megjelenő hajszálak fokozatos elvesztése jellemzi, ami a haj sűrűségének látható csökkenését eredményezi. Bár az fejbőr elülső és a fejtető felőli része az érintettség elsődleges helye, időnként előfordul ún. diffúz azaz, széles körben elterjedt, szétszórt érintettség. A tarkó felőli rész általában viszonylag megkímélt. Igen gyakori állapot, 100 felnőtt nőből 19-et érint.

Kialakulása

A női mintázatú hajhullás kialakulása a mai napig nem tisztázott. Egyes elméletek szerint szerepe lehet az emelkedett androgén szinteknek (férfi nemi hormon szintek). Egyes esetekben minden bizonnyal valóban ez a helyzet, például egyes olyan betegségekben, ahol férfi nemi hormon túlsúly van (pl PCOS), valóban gyakrabban alakul ki női mintázatú hajhullás. Más esetekben viszont teljesen normális androgén szintek mellett alakul ki az elváltozás. Mindezekre tekintettel a női mintázatú hajhullásnak két típusa ismert. Az egyik típusban az androgén szintek emelkedését találjuk (androgén-függő női mintázatú hajhullás), míg a másik típusban ezek a normál tartományban vannak (androgén-független női mintázatú hajhullás)

Más elméletek az ösztrogén szerepét vetik fel, de a kutatási eredmények ebben az irányban elég ellentmondásosak.

Felmerülnek a genetikai faktorok is, bizonyos génmutációkat sikerült is már azonosítani, melyek női mintázatú hajhulláshoz vezetnek, de itt is sok még a kérdőjel, egyértelmű öröklődési mintázatot nem tudtak azonosítani.

Tünetek

A hajhullás pontos mintázata a nők körében eltérő. Egyes betegeknél a fejbőr elülső elvékonyodása a legszembetűnőbb, ami „karácsonyfa”-szerű mintázatot eredményez, amikor a haj a középvonalban szétválik, míg másoknál a diffúz elvékonyodás a leghangsúlyozabb. Az alábbi képen láthatóak a női típusú hajhulás stádiumai:

A kép forrása: British Hair and Nail Society

A hegesedés, a gyulladás és a pikkelysömör nem a női mintázatú hajhullás klinikai jellemzői. Ha ezeket a tüneteket egy hajhullásban szenvedő betegnél észlelik, más fejbőr-rendellenesség lehet a kiváltó ok. Egyes esetekben az egyéb kiváltó okok és a női mintázatú hajhullás egyszerre jelentkezik. Ilyen tünetek jelentkezésekor mindenképpen javasolt bőrgyógyászati vizsgálat.

Következmények

A női mintázatú hajhullásnak nagyon jelentős pszichés káros hatásai vannak. A páciensek önértékelése károsodik, negatív testkép alakul ki, életminőségük romlik. A női mintázatú hajhullás rossz hatással van a munkahelyi / iskolai teljesítményre és az interperszonális kapcsolatokra is.

Az ilyen típusú hajhullás egészségügyi következményei még aktív kutatások tárgyát képezik, de jelen tudásunk alapján sajnos kijelenthető, hogy ez a betegség valószínűleg növeli a szív-, és érrendszeri megbetegedések, az inzulinrezisztencia, a magas vérnyomás, valamint a cukorbetegség kialakulásának  a valószínűségét is.

Amennyiben Ön is női típusú hajhullással küzd s szeretne orvosi segítséget kérni, IDE kattintva tud bejelentkezi a rendelésemre.