Járvány idején természetesen lehetőleg maradjunk otthon, de bizonyos tünetek jelentkezésekor felmerül a kérdés, hogy indokolt-e egy orvosi vizsgálat. Az alábbi leírásokban a különböző tünetek esetén talál hasznos információkat részben annak eldöntésére, hogy ilyenkor valóban indokolt-e elmenni egy rendelésre, illetve segítséget abban, hogy mit tud tenni otthon a gyógyulás érdekében.

Nőgyógyászati kórképek, tünetek

Hüvelyi panaszok

Amennyiben a folyás színe fehér vagy átlátszó, és semmilyen kellemetlen tünettel nem jár, nem valószínű, hogy kóros fertőzés állna a hátterében. Kezelést sem feltétlenül indokol, de ha a mennyisége már zavaró, heti 3 alkalommal egy tejsavas, vagy a normál flórát erősítő hüvelykúp használata javasolt. Ezek recept nélkül kapható készítmények.

Ha a hüvelyben vagy a szeméremtesten égő, viszkető érzés jelentkezik, bő fehér darabos folyással vagy anélkül, a legvalószínűbb diagnózis a gombás (Candida) fertőzés. Recept nélkül kapható több típusú gombaellenes krém és hüvelykúp is. A szeméremtesti panaszok esetén a kombinált (a szeméremtestre krém, a hüvelybe kúp), míg a hüvelyi panaszok esetén a kúp javasolható.

A zöldes színű, kellemetlen szagú hüvelyi folyás hátterében bakteriális fertőzés valószínű, sajnos erre igazán receptköteles készítmények javasolhatóak. Normális esetben egy vizsgálat lenne indokolt, de járvány idején a legjobb megoldás, ha az orvosától tud e-receptet szerezni egy antibiotikus hüvelykúpra. A kúra után érdemes erősíteni a normál flórát valamilyen recept nélkül is kapható készítménnyel.

A barnás folyás kevés vérzést jelez, az esetek döntő többségében a méhből ered. Ezzel kapcsolatban olvassa el a rendellenes vérzések témakört.

Rendellenes vérzések

Amennyiben a menzesze időben jött meg, de elhúzódik, és semmilyen más panasza nincs, nem fáj a hasa (legalábbis nem jobban, mint menzesz alatt szokott), nincs láza vagy hőemelkedése, akkor ez nem egy olyan eset, amivel orvoshoz kellene jelenleg fordulni. A biztonság kedvéért csináljon egy terhességi tesztet, ha felmerül, hogy lehet terhes. Érdemes várni és meglátni, hogy hogyan alakulnak a következő menzeszek, ha ez egy egyedi eset, akkor nem kell vele foglalkozni. Ha a következő ciklusokban is ismétlődik, javasolt lesz majd kivizsgáltatni a járvány végeztével. Javasolt viszont orvoshoz fordulnia, ha a vérzés kifejezetten bő és nem csillapodik, illetve ha komoly egyéb panaszai (fájdalom, láz) is vannak.

Amennyiben ciklusa eddig rendszeres volt, de most nem jött meg időben a menzesze, az első lépés, hogy csinál egy terhességi tesztet. Negativitás esetén a tesztet javasolt 1-2 hetente megismételni. Amennyiben semmilyen egyéb tünete nincs, nem fáj a hasa, nem lázas, akkor ezzel most nem javasolt orvoshoz fordulnia. A hátterében rengeteg banális ok szerepelhet, a leggyakoribb a fokozott pszichés terhelés, amiben manapság mindenkinek része van.

Alhasi panaszok

Amennyiben olyan alhasi fájdalom jelentkezik, amilyet eddig nem tapasztalt (pl a menzesz alatti megszokott panaszok), ennek az otthoni kezelése már nehézkesebb. Amennyiben a fájdalom heves, akkor járvány idején is javasolt orvoshoz fordulnia. Amennyiben a fájdalom nem heves, első körben érdemes megpróbálni, hogy pihenésre, vagy egy meleg vizes fürdőre csökkennek-e a panaszok.  Szintén érdemes megpróbálni ráülni a WC-re, hátha egy székelés megszünteti a panaszokat. Amennyiben a panaszok nem enyhülnek vagy fokozódnak, érdemes orvoshoz fordulnia.

Terhesség alatt jelentkező tünetek

Alhasi szúró érzés

Terhesség alatt az alhasban, leginkább két oldalt, szúró érzések jelenhetnek meg, melyek spontán szűnnek. Azek általában természetes folyamatok eredményei, a méhet rögzítő szalagok és kötőszövetek vongálódása okozza. Ilyen panaszokkal jelenleg nem érdemes orvoshoz fordulnia, otthon pihenjen le, a kímélet általában meg is szünteti ezeket. Magnézium tabletta is javasolható lehet, ha ezek a panaszok fokozódnak.

Méhösszehúzódások

Amennyiben a méhe megkeményedését érzi, az esetek jelentős részében ezek az úgynevezett jóslófájások. Ezek teendőt nem igényelnek. A lényeg az, hogy ezek mennyire rendszeresek és milyen gyakran jelentkeznek. Amennyiben rendszeres, 3-6 percenként jelentkező összehúzódásokat érez, amik legalább 20-30 másodpercig tartanak és kímélet, pihenés hatására sem szűnnek, javasolt egy orvosi vizsgálat. Tehát a rendszertelenül jelentkező, nem túl hosszan tartó méhösszehúzódások hátterében minden bizonnyal semmi kóros nincs. Amennyiben ezek fokozódnak, első körben otthon pihenjen le egy ingerszegény környezetben, ez remélhetőleg meg is fogja oldani a problémát.

Vérzés

Amennyiben kisterhességi korban vérzés jelentkezik, annak ez eldöntésében, hogy ezzel érdemes-e most orvoshoz fordulni, a lényeg a vérzés mennyisége. Enyhébb vérzés, barnázás esetén, amennyiben egyéb tünet, pl láz nincs,  nem indokolt járvány idején az orvosi vizsgálat. Nyilván egy ilyen esetben is szeretne megnyugodni az ember, hogy minden rendben van, de egy potenciális fertőzés, amit egy rendelőben vagy a kórházban elkaphat, nem éri meg a kockázatot. A vizsgálatnak pedig a megnyugtatáson kívül sok értelme nem feltétlenül van, hiszen ebben a terhességi korban érdemi kezelés ezekre a panaszokra nincs. Sokáig adtunk sárgatesthormon készítményeket ilyen esetekben, de az utóbbi évek szakirodalma egyértelműen bebizonyította, hogy ezeknek semmilyen hasznuk nincsen. Tehát kevés vérzés esetén veszélyes és egyben felesleges is orvoshoz fordulni ilyenkor, ehelyett otthon kímélet, pihenés javasolható. Bővebb vérzés esetén természetesen más a helyzet, ha ilyen vérzést tapasztal, javasolt az orvosi vizsgálat.

Ebben a terhességi korban jelentkező vérzéseket már érdemes komolyabban venni, ugyanakkor ha csak minimális barnázás vagy maszatolás van, akkor itt is érdemes otthon várni, pihenni. Ha bővebb vérzés, görcsök vagy egyéb tünetek jelentkeznek, javasolt az orvosi vizsgálat.

Szülész-nőgyógyász, endokrinológus főorvos.
Rendelésemre IDE kattintva tud bejelentkezni.