Menopauza – tünetek

A változókort számos tünet kísérheti, ezek lehetnek egészen enyhék, de sajnos igen súlyosak is, amelyek jelentős életminőségromlással járnak.

A menstruációs ciklus változásai

Sok nő már a menopauza bekövetkezte előtt (perimenopauza) kezdi észlelni a menstruáció változását. Ez a test hormonszintjének a változásai miatt van így. A tünetek a következők lehetnek:

● A menstruációk a szokásosnál bővebbek vagy ritkábban fordulnak elő

● A vérzés kevesebb napig tart, mint korábban

● Egy vagy több menstruáció kimarad

Rendellenes vérzés

A menopauza környékén néha nehéz megállapítani, hogy a hüvelyi vérzés kóros-e. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy amennyiben a következő tünetek jelentkeznek, javasolt az orvosi vizsgálat:

● Hüvelyi vérzés 3 hétnél gyakrabban jelentkezik

● Bő, darabos menstruációs vérzés

● Hüvelyi vérzés – még akkor is, ha ez csak egy vérfolt – a menopauza beállta után, tehát ha egy évnél több idő telt el az utolsó menstruáció óta.

Egyéb tünetek

• A hőhullámoktól a többség szenved. A hőhullámok pár percig tartanak, általában a test felső részét érintik, miközben a testhőmérséklet érezhetően megemelkedik (ennek oka az erek kitágulása). Általában 4-5 évig jelentkeznek, de a nők negyedében akár 10 évig is eltarthatnak. A hőhullámok oka a központi idegrendszerben bekövetkező változás, így már az ösztrogén szint csökkenése előtt is előfordulhatnak.
  • A hüvely és a szeméremtest szöveteinek sorvadása, hüvelyszárazság. Ezek szexuális együttlét alatt fájdalmat, de attól függetlenül is hüvelyi vagy húgyúti fertőzéseket okozhatnak. Ezeknek a tüneteknek  a csökkenő ösztrogén szint az oka, mivel a hüvely hámja igen érzékeny erre a hormonra.
  • Depresszív hangulat, szorongás. Ezek a tünetek inkább az átalakulás későbbi szakaszaiban jelentkeznek. Fokozottan érintettek lehetnek azok, akiknek már régebben is voltak hasonló gondjaik, ám az esetek 16%-ában olyanoknál is előfordulhatnak, akiket ilyen panaszok nem érintettek.
  • A mentális funkciók hanyatlása jelen tudásunk szerint inkább a kor előrehaladtának köszönhető, mintsem a menopauzális átalakulásnak.
  • Alvászavarok. Az alvászavarok a korai stádiumokban enyhébben, a későbbiekben komolyabban jelentkeznek, majd a menopauza beálltával gyakran rendszeressé válnak. A nők 40%-a számol be a menopauzális átalakulás során jelentkező alvászavarról.
  • A libido csökkenése az átalakulás éveiben csupán 10%-nál jelentkezik.  Kezelése sajnos mind a mai napig nem teljesen megoldott. A libido csökkenéséért az alacsony tesztoszteron szint tehető felelőssé. A tesztoszteron pótlásra jelenleg általánosan elfogadott gyógyszer sajnos nem létezik, bár a kezdeti eredmények több készítmény esetén is bíztatóak.

Csontritkulás. Kellő kezelés nélkül 50 éves korra a csontritkulás az esetek 50%-ában bekövetkezik, ezért ez kiemelten fontos terület a kezelés szempontjából.

Ha nem tudja eldönteni, hogy tüneteinek az oka a menopauza-e vagy sem, ide kattintva kitöltheti az online menopauzális tünet-értékelő tesztet.

Amennyiben változókori tünetei vannak és szeretne orvosi segítséget kérni, IDE kattintva tud bejelentkezi a rendelésemre.