Korai petefészek elégtelenség – tünetek

A korai petefészek elégtelenség számost tünetet produkál, amelyek alapvetően a petefészkek által termelt homronok hiányából és a megszűnt, vagy csökkent peteérés okán alakulnak ki.

A legjellemzőbb tünet a menstruációs ciklus felborulása (a menzesz megszűnik, vagy ritka lesz). Egyéb, jellegzetes POI-tünetek közé tartoznak a hőhullámok vagy a hüvelyszárazság, mivel a szervezet végül csak alig vagy egyáltalán nem termel ösztrogént.

A POI-ban a petefészkekben a peteérés is megszűnik vagy nagyon ritkává válik,  emiatt igen nehezített lesz a spontán teherbeesés. Ennek ellenére a betegségben szenvedők 5-10 százaléka képes teherbe esni, a páciensek 50-70%-ában időszakosan jelentkezik spontán peteérés.

Változás a menstruációs ciklusban

A legtöbb petefészek elégtelenségben (POI) szenvedő páciens normál nemi érésen ( pubertáson) megy keresztül és rendszeres a menstruációs ciklusuk, mielőtt petefészek elégtelenség alakulna ki. A leggyakoribb tünet, amely miatt orvoshoz fordulnak, a menstruációs ciklus felborulása.

Vannak, akik először a fogamzásgátló tabletták szedésének abbahagyásakor veszik észre, hogy a menstruációjuk ritka vagy hiányzik, de fontos megjegyezni. hogy ez nem azt jelenti hogy a tabletták POI-t okoznának. A tabletta szedése elfedheti a tüneteket, de soha nem oka a betegségnek.

Az ösztrogénhiány következményei

Ösztrogénpótlás nélkül a POI-ban szenvedő nők számos tünet és társbetegség fokozott kockázatának vannak kitéve.

Hőhullámok

Egyes nőknél az ilyen tünetek a rendellenes menstruációs ciklus kialakulása előtt is elkezdődhetnek; általában közvetlenül a menstruáció előtt jelentkeznek, amikor az ösztrogénszint a legalacsonyabb. Ezenkívül néhány fogamzságátlót szedő páciens tapasztalhat hőhullámokat a ciklus tablettamentes része alatt, illetve azon tablettáknál, amelyeket minden nap kell szedni, a placebó-tablettás időszak alatt.

Hüvelyszárazság

Az ösztrogénhiány kialakulásával a hüvelyhámban is változások állnak be. A hüvelyhám nagyon érzékenyen reagál a megfelelő ösztrogén szintre, ezért ebben a kórállapotban a hám sorvad, sérülékenyebbé, fájdalmasabbá válhat. Ennek többek közt az szexuális együttlét alatti fájdalom is egy jellegzetes tünete lehet.

Csontvesztés és csontritkulás

A POI a csontvesztés és a csontritkulás fontos kockázati tényezője, a POI-ban szenvedő nőknél magasabb az oszteoporózisos (csontritkulásos) törések gyakorisága is.

Szív-érrendszeri megbetegedések

A korai petefészek elégtelenség fokozott kardiovaszkuláris kockázattal jár, ennek az oka valószínűleg az ereket borító, úgynevezett endothel sejtek működésének a károsodása. Jelen tudásunk alapján ez a kockázat szerencsére nem óriási, de egy enyhe kockázatnövekedés sajnos megfigyelhető például a szívinfarktus és a sztrók tekintetében.

Lelki egészség

A POI diagnózisa a legtöbb nő számára érzelmileg természetesen igen megterhelő. Emiatt depresszió és szorongásos zavarok is kialakulhatnak. Ezért is kiemelten fontos, hogy amennyiben szükséges, a páciens segítséget kapjon a legjobb életminőség eléréséhez ne csak az endokrinológustól, hanem pszichológustól is.

Egyéb eltérések

A legtöbb páciens, akik POI-ban szenvednek nem észlelnek egyéb tüneteket a fentieken túl, de bizonyos esetekben más eltérések is megfigyelhetőek.

Golyva (pajzsmirigy megnagyobbodás), a Hashimoto-féle pajzsmirigygyulladás vagy a Graves-kór miatt.

Megnövekedett bőrpigmentáció, amely az autoimmun mellékvese-elégtelenséghez kapcsolódik. Ebben az esetben úgynevezett  ortosztatikus hipotenzió is előfordulhat, amikor felállás után hirtelen leesik a vérnyomás, emiatt szédülés, ájulás következhet be.

● A Turner-szindróma (erről már az előző oldalon olvashatott) jellemzői a következők: alacsony termet, alacsony hátsó hajvonal, magasan ívelt szájpad, pajzs alakú mellkas szélesen elhelyezkedő mellbimbókkal, valamint rövid negyedik és ötödik kézközépcsontok.

Amennyiben Ön korai petefészek elégtelenségben szenved vagy felmerül Önnél a korai petefészek kimerülés gyanúja és szeretne személyre szabott kezelést kapni, IDE kattintva tud bejelentkezi a rendelésemre.