Korai petefészek elégtelenség – kezelés

Az elsődleges petefészek-elégtelenségben (POI) szenvedő páciensek kezelésében számos fontos szempontot kell figyelembe venni, beleértve az ösztrogénhiányos tüneteket, az érzelmi egészséget, a termékenységet, a szexuális funkciókat, a csontok egészségét és a szív- és érrendszeri egészséget.

Ösztrogénpótlás

Az elsődleges petefészek-elégtelenség (POI) kezelésének egyik fő célja a petefészkek által nem kielégítő mennyiségben termelt ösztrogén pótlása. Az ösztrogén számos élettani folyamatban játszik kifejezetten fontos szerepet.

• A csontoknak például ösztrogén stimulációra van szükségük ahhoz, hogy erősek és ellenállóak maradjanak a törésekkel szemben. Ösztrogén nélkül a POI-ban szenvedőknél fennáll a csontritkulás kialakulásának kockázata.
  • Az ösztrogénhiányos állapot 45 éves kor előtt növelheti bizonyos szívbetegségek kockázatát.
  • Az ösztrogénhiány menopauzális tüneteket is okozhat, beleértve a hőhullámokat, az éjszakai izzadást, az alvászavarokat és a hüvelyszárazságot.

Az ösztrogénterápia célja, hogy megelőzze vagy enyhítse az ösztrogénhiány összes fenti következményét. A méhnyálkhahártyát viszont védenünk kell a folyamatos ösztrogén hatástól, mivel ez önmagában fokozná a méhtestrák kialakulásának a kockázatát. Emiatt az ösztrogén kezelést progeszteronnal kell kiegészítsük. Kivételt jelentenek ez alól azon hölgyek, akik már átestek egy méheltávolításon.

Az ösztrogénpótlás típusa

Az ösztrogénpótlás történhet tabletta formájában, bőrre helyezett tapaszban, bőrre fújható spray-el vagy a hüvelybe helyezett gyűrűvel. Az ösztradiol tartalmú (általában ezt a típusú ösztrogént használjuk, a petefészkek is ezt a típust termelik) tapasznak, spray-nek és a hüvelygyűrűnek vannak bizonyos előnyei a tablettákhoz viszonyítva:

● Az ösztrogénnek nem kell áthaladnia a májon, hogy bejusson a véráramba

● Az ösztrogén lassan, egyenletes szívódik fel, nem pedig naponta egy, nagyobb adagban

A tapasz és a gyűrű előnyei ellenére az ösztrogénpótlás egyéb formái is hatásosak, ezért érdemes az Önnek legmegfelelőbb formát választania. Vannak, akik nem szeretik viselni a tapaszt vagy a gyűrűt; másoknak pedig bőrirritációt okoznak a tapaszok. Ilyen helyzetekben a tabletta jobb választás lehet.

Amennyiben progeszteron pótlásra is szükség van (általában ez a helyzet), akkor ez is történhet tabletta, hüvelygyűrű vagy tapasz formájában, de akár a méhürgebe helyezett progeszteron tartalmú spirállal (IUD) is.

Mivel bár kicsi az esélye, de előfordulhat teherbeesés is, ezért ebben az időszakban hormonális fogamzásgátló szedése is egy jó megoldás lehet, hiszen a hormonpótlás szempontjából is megfelelő választás és a fogamzásgátlás is biztosított lesz általa.

Az ösztrogénterápia időtartama

Mint ismert, a hormonpótlás jár bizonyos kockázatokkal, de fontos tisztán látni, hogy ezen kockázatok leginkább a 60-70 éves korosztályt érintik, illetve a POI-ban szenvedő pácienseknek kifejezetten az jelent komoly kockázati tényezőt, ha nem részesülnek hormonpótlásban, hiszen a túl korai ösztrogénhiány számos veszélyt rejt magában (szív-érrendszeri megbetegedések, csontritkulás, stb).

Jelenleg az az általánosan elfogadott javaslat, hogy a POI-ban szenvedők 50-51 éves korukig szedjenek ösztrogént, ami amúgy a menopauza átlagos életkora.

Meddőségi kezelés

A POI-ban szenvedők 5-10 százaléka képes spontán teherbe esni és szülni mindenféle speciális kezelés nélkül. Sajnos az ösztrogénnel, termékenységi gyógyszerekkel vagy más hormonokkal végzett kezelés nem javítja a termékenységet, hiszen itt a petefészek tartalékainak a kimerülése áll a háttérben, a hormonális változások már csak következményei ennek, nem pedig a betegség okai.

Egy lehetséges alternatíva az in vitro megtermékenyítés (IVF) donor petesejtekkel. Egy tanulány POI-ban szenvedő nőknél 91%-os sikerrátát detektált donor petesejtes IVF ciklusok kapcsán, tehát ezek az eredmények kiválóak. Az embrióadományozás, melynek során fagyasztott embriókat adományoznak a párnak, szintén gyakran sikeres utat jelent.

Amennyiben POI mellett szeretne teherbe esni és saját petesejttel, mindenképpen javasolt előtte egy részletes kivizsgálás, hogy kizárjuk az esetleges genetikai okokat a háttérben, amelyek gondot okozhatnak még akkor is, ha sikerül a teherbeesés.

Természetes gyógymódok

A POI kezelésében számos természetes gyógymódra is van lehetőség. Ide tartozik az aviva torna, a koenzim Q-10, az E és a D vitamin, stb. Ezek a módszerek, készítmények egyfajta petefészek-fittnessként működnek, tehát a maradék petefészekállományt ideig-óráig újra aktív működésre tudják bírni az esetek egy részében (közel  sem minden esetben). Fontos azonban megjegyezni, hogy mivel POI esetén a petefészek tartalékai merülnek ki, ezért az ilyen gyógymódokkal egyrészt csak ideiglenes javulást tudunk elérni, másrészt pedig (és ez a nagyobb baj) amennyiben a páciens terhességet szeretne, kifejezetten balul is elsülhet a dolog. Ennek az az oka, hogy egy ilyen esetben nagyon véges tartalékokkal dolgozunk, tehát már csak kis számú működőképes tüsző marad a petefészkekben, ennél fogva, ha ezeket ilyen ciklusokra használjuk el, könnyen lehet, hogy elfecséreljük őket és amikor mondjuk egy lombik eljárásra kerülne sor, akkor már nem lesz miből gazdálkodni. Tehát amennyiben a terhesség a cél, sokkal inkább javasolt egy IVF centrum felkeresése, mintsem az ilyen természetes gyógymódokkal való kísérletezés. Kivétel természetesen az a helyzet, ha apár semmiképp sem szeretne lombik eljárást, ehelyett úgy döntenek, hogy ha sikerül természetes úton a teherbeesés, akkor jó, ha nem, akkor pedig úgy is jó.

Amennyiben Ön korai petefészek elégtelenségben szenved vagy felmerül Önnél a korai petefészek kimerülés gyanúja és szeretne személyre szabott kezelést kapni, IDE kattintva tud bejelentkezi a rendelésemre.