Inzulin rezisztencia – diagnózis, tünetek

Sajnos a mai napig nincs általánosan elfogadott diagnosztikai kritériumrendszere az inzulin rezisztenciának, így a diagnózis felállítása tekintetében is óriásiak a különbségek.

Hogyan diagnosztizálható?

A laboratóriumi vizsgálat során 75 gramm glükózzal cukorterhelést végzünk, és megfigyeljük a szervezet válaszreakcióit (vércukor és inzulin szintek). Feltérképezzük a szervezet egyéb szervrendszereinek a működését (vérzsír szintek, máj- és vesefunkciók), illetve részletes képet szerzünk a hormonrendszer működéséről. Amennyiben szükséges, a petefészkek vizsgálata céljából hüvelyi ultrahang vizsgálatot is végzünk. Egy másik, sok helyen elfogadott diagnosztikai módszer az úgynevezett HOMA index, amely az éhgyomri vércukor és inzulin szinteket veszi alapul a betegség diagnosztizálásához.

Milyen tüneteket okoz?

Az inzulin rezisztencia bizonyos esetekben teljesen tünetmentes, a laboratóriumi vizsgálatok kóros eredményein kívül semmilyen eltérést nem okoz. Az esetek jelentős részében ugyanakkor egy vagy több kóros eltérés is kíséri az alapbetegséget. Ezen eltérések több szervrendszert is érinthetnek:

• Vércukor szintek. Az IR hosszú távon általában emelkedett vércukor szintekhez vezet, de gyakran jár normális, sőt esetenként alacsony vércukorszinttel is.
  • Bőrelváltozások. Jellegzetes bőrelváltozások lehetnek a foltos hajhullás, vagy például az acanthosis nigricans névre hallgató bőrelváltozás, amely általában a nyak hátsó oldalán megjelenő sötétbarna elváltozások.
  • Reproduktív rendszer zavarai. A férfi nemzőképességet az inzulin rezisztencia mai tudásunk alapján nem befolyásolja. Nőkben ugyanakkor gyakran jár az IR a ciklus szabálytalanná válásával, fokozott szőrnövekedéssel vagy meddőséggel. Ennek hátterében az IR miatt kialakuló férfi nemi hormon túlsúly tehető felelőssé. Érdekes viszont, hogy ez az ellenkező irányban is igaz, magyarul a férfi nemi hormon túlsúllyal bíró nők körében gyakran alakul ki másodlagosan inzulin rezisztencia, de ennek az oka ma még nem ismert.
  • Zsírszövet eltérései. Itt is, mint a vércukorszint esetében, az IR okozhatja a zsírraktárak fokozott termelődését, de járhat normális, sőt csökkent zsírraktározással is.
  • Vérzsír szintek. Az IR során általában kóros tryglicerid szinteket találunk, de ezek lehetnek normálisak is.

Ha felmerült Önnél az inzulin rezisztencia gyanúja, az online inzulin rezisztencia tesztet ide kattintva érheti el!

Ha inzulin rezisztenciával küzd, vagy felmerül Önben ennek a gyanúja, IDE kattintva tud bejelentkezni a rendelésemre.