A hüvelyi folyás a nők életének alapvető velejárója. A folyás mennyiségnek vagy minőségének a megváltozása sok esetben lehet teljesen normális, de számos esetben kórokozók vagy egyéb kórfolyamatok állhatnak a háttérben.

Mely esetekben normális a hüvelyi folyás megváltozása?

Egy nő szaporodóképes évei alatt a hormonális változások normál folyást eredményezhetnek, ami vízszerű, nyálkás vagy tejfehér; mennyisége és típusa a menstruációs ciklus különböző fázisai szerint változik. A legnagyobb mennyiséget ovuláció (tüszőrepedés) alatt tapasztalhatjuk.

Menopauza után a hüvelynyálkahártya és a külső nemi szervek szövetei elvékonyodnak, és a normál folyás csökkenhet az ösztrogének hiánya miatt. Következésképpen a hüvely és a külső nemi szervek könnyebben sérülnek.
Az újszülötteknek is lehet hüvelyi folyása a születés előtt az anya szervezetéből kapott ösztrogén miatt. Ez általában 2 héten belül megszűnik.

A hüvelyt a nyálkahártya átlátszó váladéka tartja nedvesen. Az átlagosnál nagyobb mértékű váladék termelődik nemi izgalom hatására és terhesség idején.

Milyen kórfolyamatok állhatnak a bővebb folyás hátterében?

Gyulladásos eredetű hüvelyi folyások

A hüvely gyulladása nagyon gyakori, egy év alatt a nők 8-18%-a találkozik ezekkel a panaszokkal. A leggyakoribb tünetek a bővebb folyás, a folyás szagának megváltozása, viszketés, hüvelyi diszkomfort érzés vagy fájdalom. A leggyakoribb okok a fertőzés, gyulladás és a hüvely normál flórájának megváltozása.

Bakteriális vaginózis (bakteriális hüvelygyulladás)
Vulvuvaginalis candidiasis (gombás hüvelyfertőzés)
Trichomoniasis (Trichomonas fertőzés)
Egyéb kórokozók által okozott fertőzések

Nem gyulladásos eredetű hüvelyi folyások

A hüvelyi folyás mennyiségének vagy minőségének a megváltozása bizonyos esetekben nem gyulladásos eredetű.

Amennyiben a folyás színe barna, rózsaszín vagy piros, ez annak a jele, hogy vért tartalmaz. Ez leggyakrabban a méhből eredő vérzést jelez. Ennek hátterében számos ok felmerül, mint például a hormonális rendszer betegségei, kismedencei gyulladásos folyamatok, myoma, terhességi kórállapotok, stb. Amennyiben ilyen folyást tapasztal, keresse fel nőgyógyászát!

A menopauzában a hüvelynyálkahártya vékonyabb és sérülékenyebb lesz, ami okozhat kóros hüvelyi folyást (ezt atrófiás hüvelygyulladásnak hívják).

Bővebb folyást okozhatnak a hüvelyben lévő idegen testek, a fertőtlenítő és tejsavas hüvelyöblítő oldatok túlzott vagy felesleges használata, vagy akár óvszer vagy pesszárium hatására kialakult allergiás reakció is.

Ritkán, de okozhatnak bővebb hüvelyi folyást egyes szisztémás megbetegedések, rosszindulatú (rákos) folyamatok is.

A hüvelyi folyás megváltozása tehát sokszor lehet természetes, normális folyamat, de ha ez bármilyen egyéb tünettel társul, vagy ha a ciklus előrehaladtával nem normalizálódik, érdemes orvoshoz fordulni a mihamarabbi gyógyulás és egyes hosszabb távú szövődmények elkerülése végett!

Részletesen a hüvelyi folyásokról az Intima.hu oldalán található cikkemben talál leírást ide kattintva. >>

Forrás: uptodate.com