Jól ismert tény, hogy a hormonális fogamzásgátlók növelik a vénás tromboembóliás betegségek előfordulási gyakoriságát. A fogamzásgátlásra használt, nem hormonális módszerek közül természetesen az óvszer a leghatásosabb és legbiztonságosabb védekezési mód. Ugyanakkor sok pár idegenkedik az óvszer használatától, ugyanakkor a médiából jól ismerik a hormonális fogamzásgátló készítmények trombóziskockázat-növelő hatását. Pár mondatban ezt a veszélyt szeretném most górcső alá venni.

A vénás tromboembóliás betegségek alapkockázati szintje (olyan fiatal hölgyeknél, akik nem szednek fogamzásgátló tablettát) 1-5 eset/10.000 nő/év. A hormonális fogamzásgátlót szedő/használó nőknél ez 3-9 eset/10.000 nő/év. Ezen belül is vannak halvány eltérések a hormonális fogamzásgátlás módját illetően:

• hüvelygyűrű: 3-5/10.000
  • tapasz: 3-8/10.000
  • droszpirenon tartalmú tabletta: 5-10/10.000

Megjegyzendő azonban, hogy az ilyen irányú kutatások részben szakmai hiányosságokkal tarkítottak, részben – természetesen főleg a jobb eredményekkel zárulók – gyógyszergyárak által finanszírozottak.

Ugyanakkor meg kell vizsgálni a tromboembóliás események előfordulását terhesség alatt is, hiszen ezen készítmények pont a terhességek létrejöttét hivatottak megelőzni. Terhesség alatt a fenti mutató 5-29 eset/10.000 nő/év-re ugrik, nem is beszélve a szülés utáni időszakról, amikor ez az érték 40-65 eset/10.000 nő/év.

Természetesen a terhesség-megszakítás mind testi (lehetséges rövid és hosszú távú szövődmények), mind lelki szempontból komoly veszélyeket rejt magában.

A kockázati tényezők felmérésével-csökkentésével tovább csökkenthetők a hormonális fogamzásgátlás veszélyei. Ilyen tényezők a dohányzás, az elhízás, a mozgásszegény életmód, vagy a családban előforduló tromboembóliás betegségek után szükséges vizsgálatokkal kiszűrt, öröklött véralvadási zavarok. A fogamzásgátlással kapcsolatban a hatékonyságon és a veszélyek csökkentésén túl a legfontosabb tényező a hölgyek elégedettsége. Így tehát mindenkinek a maga számára legszimpatikusabb eljárást kell választania, nekünk orvosoknak pedig a választás megkönnyítéséhez a lehető legtöbb információt kell átadnunk a pácienseinknek.