A szülés utáni depresszió a szakirodalmi adatok alapján a nők 10-19%-át érinti. Sajnos sokszor a család és a barátok a tüneteket nem veszik elég komolyan, csupán a kimerültségnek tudják be a hangulatváltozásokat. Természetesen egy újszülött mellett az élet nem a hosszú, pihentető alvásról szól, de a depresszió tünetei, mint például a lehangoltság, alvászavar, fogyás, érdektelenség, koncentráviózavar, stb., fel kell, hogy hívják a figyelmet arra, hogy itt többről van szó, mintsem kialvatlanságról. Amennyiben sikerül a betegséget észrevenni és szakemberhez fordulni, a kimenetel szerencsére általában kedvező, ugyanakkor sokkal szerencsésebb, ha már a szülést megelőzően is fel tud készülni a várandós az esetleges lelki nehézségekre a szülés utáni időszakban.

A szülés utáni depresszió kialakulásának okait három csoportba oszthatjuk:

• környezetei tényezők (házzassági konfliktusok, szövődményes terhesség, stb)
  • hormonális faktorok (ezek közül leginkább a TSH szerepe ismert). A pajzsmirigy-működés kóros volta (alulműködés – hypothyreosis) olyan faktor, aminek a terhesség alatti kezelése, a szülés utáni terápia beállításával egyetemben hatékonyan tudjuk csökkenteni a depresszió kialakulásának kockázatát
  • genetikai tényezők (leginkább családi pozitív anamnesis, illetve az előzményben depressziós periódus)

Ez utóbbi faktorról ezidáig az előzményeken túl nem sokat tudtunk. Egy most publikált kutatás (University of Illinois at Chicago) azonban érdekes oldalról közelítette meg a kérdést: a szülés utáni depresszióban szenvedő hölgyeknél csökkent oxytocin szinteket mértek. Ennek hátterében genetikai faktorokat feltételeztek, így az oxytocin receptor gént (OXTR) kezdték vizsgálni, mely során 269 szülés utáni depresszióban szenvedő nő, és valamivel több, ebben a betegségben nem szenvedő hölgy genetikai állományát vizsgálták. Az eredmény meglepő lett: az említett gén mutációját hordozó nők háromszor akkora eséllyel küzdöttek szülés utáni depresszióval, mint a mutációt nem hordozók. Jelen kutatás egyrészt rávilágít az oxytocin eddig nem annyira ismert, illetve vizsgált szerepére, így például a lelki jólétre, az egészséges anya-gyermek kapcsolat kialakulására, vagy a stressz szint csökkentésére kifejtett hatásaira. Másrészt a jövőben (ehhez persze jelen eredmények megerősítése szükséges) egy egyszerű vérvétellel nagyobb eséllyel tudjuk megmondani a szülés utáni depresszió előfordulásának valószínüségét, így a terhesség alatti pszichés felkészítéssel a betegség nagyrészt kivédhető, illetve könnyebben kezelhető lesz.

Szülész-nőgyógyász, endokrinológus főorvos.
Rendelésemre IDE kattintva tud bejelentkezni.