Milyen betegség esetén melyik fogamzásgátlási módszer javasolható?

Posted by:

A megfelelő fogamzásgátlási módszer kiválasztása nem mindig egyszerű feladat. Különösen igaz ez azokban az esetekben, amikor az alapvető feltételeken túl (mint például az életkor, testsúly, dohányzás, stb.), egyéb egészségügyi problémákat is figyelembe kell venni.

Milyen fogamzásgátlót válasszak?

Pár hónapja írtam a megfelelő fogamzásgátlási módszer/készítmény kiválasztásáról egy összefoglalót, a legfontosabb tudnivalókkal. Ezt az írást ide kattintva olvashatja el. Most kicsit más szemszögből egészíteném ki az említett összefoglalót, mégpedig abból, hogy milyen kísérőbetegségek esetén milyen készítmények javasolhatóak.

Milyen betegségben milyen fogamzásgátló biztonságos?

A CDC (Centers for Disease Control and Prevention) aktuális iránymutatása pontosan megmondja, hogy milyen kísérőbetegségek esetén milyen fogamzásgátlási módszer a megfelelő. Az alábbi táblázatból mindenki ki tudja választani a számára biztonságosan használható módszereket. A különböző módszereket 1-4-ig terjedő skálán osztályozzák. Az 1-es a biztonsággal alkalmazható, a 2-es esetén az előnyök felülmúlják a kockázatokat, a 3-as esetén a kockázatok múlják felül az előnyöket, míg a 4-es esetén elfogadhatatlan egészségügyi kockázatot jelent az adott készítmény használata.
Egy példával illusztrálva a táblázatot, a könnyebb érthetőség kedvéért: egy cukorbetegségben szenvedő páciens esetén, egy szövődménymentes diabétesz kapcsán az összes fogamzásgátlási módszer 1-es vagy 2-es besorolású, míg szövődményes cukorbetegség esetén (úgynevezett végszervi károsodáskor) 3-as vagy 4-es besorolást kapnak a fogamzásgátlók.
Természetesen a lenti táblázat főként orvosoknak készült, de ma már sok páciens szereti saját maga is feltérképezni az internetet a betegségével kapcsolatban, így azt hiszem ez a táblázat sok hölgynek nyújthat segítséget, akik magasvérnyomásban, migrénben, cukorbetegségben, vagy bármilyen egyéb megbetegedésben szenvednek és szeretnék kiválasztani a számukra megfelelő és biztonságosan használható fogamzásgátlási módszert.

A táblázatban szereplő fogamzásgátlási módszerek jelentése:

• Cu-IUD: réztartalmú méhen belüli fogamzásgátló eszköz (hormonmentes spirál)
• LNG-IUD: Levonorgestrel tartalmú méhen belüli fogamzásgátló eszköz (hormonális spirál)
• Implant: bőr alá ültethető fogamzásgátló implantátum
• DMPA: hosszú hatású fogamzásgátló injekció
• POP: csak sárgatesthormon tartalmú gyógyszer (minipill)
• CHC: kombinált (ösztrogén és sárgatesthormon tartalmú) fogamzásgátló (tabletta, hüvelygyűrű, tapasz)

A táblázatot ide kattintva töltheti le.

Forrás: CDC (Centers for Disease Control and Prevention), www.cdc.gov